WHOLE30 vs. PALEO

V posledních pár dnech jsem na sociálních sítích několikrát odpovídala na často se opakující dotaz – jaký je rozdíl mezi paleem a Whole30? Odpověď není tak jednoduchá, aby se dala shrnout jednou nebo dvěma větami, ale mohla by znít asi takto: Paleo je dlouhodobě udržitelný způsob stravování podle určitého schématu, které se může výrazně lišit od člověka k člověku, nemá žádné opravdu pevné a neotřesitelné hranice, zatímco Whole30 je v podstatě opak – krátkodobý, striktní a jednotný systém pravidel, která jsou stejná pro každého účastníka, univerzální seznam potravin povolených a zakázaných.

Teď trošku podrobněji pomocí analogie, kterou jsem použila již v minulosti a která se mi zdá příhodná: Whole30 je jako dělat řidičák – pravidla jsou pro všechny stejná. Pokud vám nevyhovují, nebo nejste ochotni se jimi po omezenou dobu řídit, pak je mi líto, ale řidič z vás nebude. Nikoho nebude zajímat, že vás nebaví čekat na zelenou, protože prostě hrozně spěcháte. To, že máte fakt hodně rádi levý pruh a chtěli byste radši trávit veškerý čas na silnici právě vlevo, to není podle pravidel a výjimku pro vás nikdo neudělá. Dodržovat je musíte velice krátkou dobu, nicméně jakmile máte řidičské oprávnění v kapse, klidně si občas projeďte na červenou nebo překročte povolenou rychlost, pokud vám to za to stojí a dělá vám to dobře (zdravíčko, paleo brownies!). Po dobu nezbytně nutnou k získání řidičského oprávnění, po kterém tolik toužíte, vám nezbývá nic jiného, než respektovat a akceptovat soubor pravidel, zákonů a nařízení. Nepomůžou vám prosby ani úplatky.

A co je důležité, rozhodně se nezlobte na instruktora, který nebyl ochoten přivřít oko, když jste srazili tu maketu babičky na přechodu. On ta pravidla nevymyslel. Není to žádný fanatik ani člen řidičské sekty, který je sám stoprocentně dokonalý. Není to někdo, ke komu můžete chodit fňukat, když se vám nelíbí otázky v testu. Je to člověk, který vám chce pomoct dosáhnout cíle v něčem, co jste si SAMI usmysleli absolvovat. A pokud se rozhodnete klást mu otázky jako „můžu projet na červenou, když fakt hodně spěchám z práce?“ musíte počítat i s negativní odpovědí a umět ji přijmout. Když on sám přípravou na řidičský průkaz procházel, měl stejné podmínky a pravidla, jako vy. On ví, co to obnáší, takže s vámi třeba i může soucítit, ale rozhodně nepočítejte s tím, že vás vezme za ručičku, koupí vám nanuka a všechno vám trpělivě vysvětlí jako malému dítěti. Nikdo vás do toho procesu nenutí, takže vám nikdo nedluží ani pomoc, ani omluvu. 

Paleo je potom takový pěkný dlouhý výlet autem do destinace Zdraví (neplést si s fiktivním letním táborem Hubneme Do Plavek). Na celoživotní pobyt se tam může vydat každý, kdo je ochoten cestu absolvovat, podmínky každého cestovatele mohou být zcela jiné – někdo cestuje s rodinou, někdo sám. Někdo by rád vzal s sebou partnera, ten však dává přednost pobytu v nedalekém Knedlíkově, protože je to za rohem a vždycky tam dobře vařili, nebo je posedlý myšlenkou vydat se právě do onoho fiktivního tábora (který neexistuje, ačkoli někteří odborníci na turismus tvrdí, že ano). Někdo má k dispozici luxusní nové auto, vozy jiných výletníků už mají nejlepší léta za sebou. Jistí lidé bydlí od Zdraví jen pár kilometrů, jiní musí překonat velkou vzdálenost, aby se ke Zdraví ve zdraví dostali. Po cestě můžete být neustále rušeni křikem ze zadních sedadel, otravnými telefonáty z práce nebo sváděni k rychlé jízdě dlouhými rovnými úseky dálnic. Každý si během ubíjející dlouhé cesty rád zastaví na odpočívadle, aby se trochu protáhl. Vyhovuje vám radši jízda po dálnici, než trmácení se přes malé vesnice plné výmolů? Máte lepší pocit z pomalé opatrné jízdy, než z divokého řádění ve stylu Rychle a zběsile? Jste zvyklí řídít spíše v noci, kdy není na silnicích takový provoz? Ve většině případů si můžeme upravit cestovní podmínky podle našich potřeb.

Existuje pak ještě fenomén Paleo Policie. Příslušníci této skupiny patrně špatně pochopili (nebo jim byl chybně vyložen) koncept paleo stravy a nejsou ochotni přijmout fakt, že paleo jako takové může mít nekonečně mnoho variací. Kolik lidí, tolik odstínů palea. Paleo Policista považuje „svoje paleo“ za univerzální pravdu a je potom schopen zastavit vás za jízdy i proto, že jste snídali vejce na másle se slaninou z Tesca a završili to lívancem z banánu, politým javorovým sirupem. Velice často používá slovní spojení jako „omega šest,“ „poměr mastných kyselin,“ „Kresser říká,“ nebo „málo tuků,“ protože někde četl, že tak se získává respekt běžných občanů. Problém této partičky je, že řidič – začátečník se nechá často zmást jejich podomácku vyrobenou uniformou a plastovou pistolkou u pasu, a místo aby pokračoval dál v cestě, která je jemu, jeho tělu a jeho cílům vlastní, ubírá se cestou předepsanou někým, kdo nemá ani páru o metabolické individualitě každého jednotlivého účastníka provozu.

Whole30 bývá pro spoustu lidí takovou vstupní branou do paleo života, není však podmínkou, že musíte tento krátký a striktní program absolvovat. Věc se má takto – paleo nemá pevné hranice a nedá se snadno definovat a rozhodně ne jako seznam „ano“ a „ne“ potravin. Neexistuje jedna jediná knížka, která by se dala nazvat Paleo Biblí, zatímco Whole30 takovou svatou knihu má. Moje paleo může zahrnovat potraviny, které ve vaší osobní verzi nemají své místo. Každý člověk má jiné životní podmínky, jiný zdravotní stav, jiná omezení a jiné cíle. Osoba s ošklivou alergií na oříšky patrně nebude hrsti mandlí zařazovat do svého jídelníčku jako zdravou svačinku. Organismus desetiletého dítěte (pokud toto netrpí nadváhou nebo počínající cukrovkou) zpravidla nepotřebuje omezovat příjem cukrů z ovoce, na rozdíl od silně obézního jedince s nedostatkem pohybu, pro kterého je zbavení se několika kilogramů tělesného tuku doslova otázkou života a smrti.

Whole30 jako takové není nutnost, ale pokud se už člověk rozhodne tento nutriční restart absolvovat, je nutné dodržovat přesně stanovená pravidla, bez výjimek a úprav. Pouze pomocí vyřazení VŠECH obecně známých problematických potravin může každý z nás odhalit, které jsou ty nebezpečné konkrétně pro něj. Pokud použiji opět výše popsanou analogii, paleo bez předchozího absolvování Whole30 je trochu jako jízda na dovolenou autobusem. Jde to, ale nemáte kontrolu nad průběhem cesty. Sedíte na sedadle, které na vás vyšlo, místo abyste si mohli vybrat. Dělá se vám v uličce špatně? Smůla, sedadla u okna už byla obsazená. Máte s sebou pět dalších členů rodiny a chtěli jste sedět pohromadě? Škoda, tři z nich už musí stát v uličce. Potřebujete si odskočit? Ha, přestávka v jízdě bude až za hodinu a půl. Je dost pravděpodobné, že do cíle taky dojedete, ale cesta bude krkolomná a neužijete si ji v takovém pohodlí, jako ve vlastním klimatizovaném voze s vlastním cédéčkem v přehrávači.

Stejně to funguje, když se snažíte „opisovat“ jídelníček od ostatních paleo jedlíků bez ohledu na své vlastní potřeby. Whole30 je pro všechny stejné právě z toho důvodu, aby vám pomohlo dát dohromady seznam potravin, které jsou problematické nebo rovnou nepřijatelné právě pro vás a vaše tělo. Řídit se jídelníčkem cizího člověka na internetu vám může spíše ublížit, než pomoct, hlavně v případě, že reakce a omezení svého těla neznáte. Whole30 slouží právě k tomu – odhalit nepřítele, kterému se na další cestě bude lepší vyhýbat. Pokud díky Whole30 zjistíte, že vaše tělo s mléčnými výrobky opravdu zásadně nesouhlasí, logicky je ze svého dalšího jídelníčku úplně vyřadíte. Jestliže nebudete mít jistotu, budete si dál připravovat omelety se sýrem, ovocný salát se smetanou a neprůstřelnou kávu plnou másla, protože to tak ostatní na Facebooku dělají, zatímco vaše tělo se bude pomalu a bolestivě bránit a vás ani nenapadne se laktózy zbavit, „protože je to primal.“

A protože mám moc ráda analogie, na závěr mám pro vás toto: Orientovat se v dnešní době ve všech těch „zaručených“ stravovacích doporučeních je jako chůze ve tmě s páskou přes oči. Paleo vám sundá pásku, ale Whole30 vám navíc ještě poskytne baterku.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestFacebooktwittergoogle_pluspinterest

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *