WHOLE30 Plus

Whole30 jako takové, pokud je chápáno a provedeno správně, přináší do života každého absolventa velkou řadu pozitivních výsledků a změn, ať už se jedná o lepší zažívání, klidnější spánek, čistší pleť nebo snížení váhy. Na pohled neviditelné změny nemají o nic menší váhu než ty očividné, ačkoli řada lidí se někdy až nezdravě fixuje právě na úbytek váhy a centimetrů v pase a následkem toho ignoruje celou řadu zdravotních benefitů, které jim Whole30 přineslo. Někdy ale samotné Whole30 nestačí. Bohužel máme často tendence porovnávat své výsledky s ostatními a přitom ignorujeme skutečnost, že ačkoli jsme všichni příslušníci stejného živočišného druhu, zdraví a schopnosti našich těl se od sebe velice liší v závislosti na věku, pohlaví, tělesné aktivitě, zdravotním stavu, genetické výbavě i dosavadním způsobu stravování. Pokud naše kamarádka po měsíci úspěšně zhubne sedm kilo a my máme pouze pevnější nehty, menší bolest v zádech a sníženou chuť na sladké, často zaujmeme jeden ze tří postojů.

1) Whole30 na mě nefunguje.  Pokud člověk ctí pravidla na sto procent a do Whole30 se pustí ze správných důvodů, bez pochyby po třiceti dnech zaznamená pozitivní výsledky. Jaké a do jaké míry? To záleží přesně na faktorech uvedených v předchozím odstavci. Nejsme klony, každý z nás je originál, proto i výsledky každého z nás budou originální a individuální. Budou ale vaše. Řada lidí tento proces vzdává ve třetině, v polovině nebo i těsně před koncem, protože nevidí výsledky, které si od něho slibovali na základě pozorování výsledků jiných absolventů. Dále existují jedinci, kteří si předem daná pravidla rádi upravují podle svých představ, nechápou (nebo spíše nejsou ochotni pochopit) proč do programu v žádném případě nepatří palačinky, lívanečky nebo zmrzliny, byť ze surovin, které jednotlivě do programu zapadají, jídelníček takzvaně nehrotí, ale výsledky očekávají v takové podobě, v jaké se dostavují těm, kteří jsou programu a jeho konceptu plně oddáni. Whole30 funguje, ale nedá se dělat napůl. Whole30 funguje, ale vyžaduje oddanost pravidlům. Jakékoli odchýlení se od pravidel sepsaných v knize Whole30 znamená ztrátu záruky pokud jde o výsledky a přínosy. Pokud s čistým svědomím nemůžete prohlásit, že jste splnili podmínky zcela podle pravidel, neznamená to, že Whole30 nefunguje, ale možná prostě není pro vás tím pravým. Striktní eliminace, jakkoli krátkodobé, mohou být pro někoho příliš omezující, stresující a  náročné. Pokud nejste ochotni se pravidlům přizpůsobit, nikdo vám to nemůže mít za zlé, ale v takovém případě není na místě obviňovat hru z toho, že ji nejste ochotni hrát podle pravidel.

2) Dělám něco špatně. / Nedělám toho dost. Pokud jste programu věnovali opravdu 100% času, úsilí a odhodlání, poctivě jste dodržovali všechna pravidla a doporučení a přesto jste nezaznamenali tolik očekávané pozitivní zdravotní změny, je možné, že pro vaše tělo je třicet dní jednoduše málo. Osobně doporučuji Whole30 prodloužit klidně o další měsíc či dva, nijak si tím neuškodíte, naopak. Roky špatného stravování a nezdravého životního stylu prostě nelze vymazat a zvrátit během měsíce, i kdyby vám kdokoli tvrdil opak. Je tu však také ještě možnost, že není problémem nedostatečná délka restartovací fáze, ale nedostatečně přísný přístup. Ano, zní to hrozně, ale někdy i takto striktní pravidla nejsou dostatečně striktní pro každého. Například můžete během prvních pár týdnů zjistit, že jedna nebo více z doporučovaných potravin si tak docela nerozumí s vaším metabolismem. Ačkoli se ve Whole30 komunitě neustále opakují slova jako vejce, slanina, ghee, kokosový olej nebo rajčata, je dost možné, že právě vaše tělo tyto potraviny citelně odmítá. Alergie nebo intolerance na některé druhy potravin včetně těch, na kterých možná stojí váš jídelníček, není nic neobvyklého. Patrně nejspolehlivějším způsobem, jak odhalit nepřátelské potraviny převlečené za kamarády jsou testy intolerance (provádí například nutriční terapeutka Julie Zákostelecká). Postupný proces další eliminace hlavních podezřelých a jejich znovuzařazení do vašeho jídelníčku je méně finančně náročný, může však trvat relativně dlouho. Je totiž třeba postupně vyřadit další skupiny potravin (nejčastějšími alergeny, které sice odpovídají pravidlům Whole30, ale nemusí kamarádit s vaším tělem jsou vejce, ořechy, výrobky z kokosu, lilkovitá zelenina jako rajčata, papriky, lilek a brambory nebo potraviny patřící do skupiny takzvaných FODMAPs) jednu pro druhé, případně na delší dobu zbavit tělo všech najednou a pomalu a opatrně zařazovat a pečlivě pozorovat tělesné reakce.  Ať už se jedná o potraviny, které jsou pro vaše tělo nevhodné z fyziologických nebo psychologických důvodů, dočasně se jich zbavit může být řešením vašeho problému. Dvě z mých oblíbených knih, The Loving Diet a novinka Food Freedom Forever se zabývají detailněji právě touto problematikou.

3) Whole30 v obecné podobě mi nestačí. Pokud jste dospěli k závěru, že vaše tělo potřebuje něco navíc (případně ještě něco ubrat), pak je tu pro vás Whole30 Plus. Tahle nadstavba běžného restartu tak, jak ho známe z knihy a důvěryhodných zdrojů na internetu je ideální pro ty z vás, pro které obyčejné Whole30 není dostačující. Možná chcete zjistit, jestli jsou to opravdu vejce, co vám způsobuje nadýmání. Možná v rámci boje s cukrovým démonem chcete z jídelníčku vyřadit veškerou fruktózu v podobě ovoce. Možná máte sedavé zaměstnání a víte, že by vaše tělo ocenilo denní porci zdravého pohybu v podobě jógy nebo silového tréninku. Možná trávíte celé dny v kanceláři a trpíte nedostatkem čerstvého vzduchu. Možná zjišťujete, že ranní šálek kávy pro vás už není radostí, ale nutností (což jak můžete hádat není zdravý přístup).  Whole30 Plus v podstatě znamená klasické Whole30 s bonusem v podobě vyřazení nebo naopak zařazení něčeho do vašeho života po dobu třiceti (či více) dní. Whole30 bez kávy, Whole30 bez ovoce, Whole30 s každodenní meditací nebo studenou sprchou, Whole30 se stlaním postele.. cokoli, co je pro vás zrovna důležité. Chcete-li si vytvořit nějaký nový zdravý návyk, přidat ho ke Whole30 jako jen další pravidlo je tím nejjednodušším způsobem, obzvlášť pokud už máte pravidla Whole30 obecně v malíku a jste si natolik jistí v kramflecích, že se jedné další drobnosti navíc nezaleknete. Jak uvádějí sami autoři v tomto článku, Whole30 Plus je určeno hlavně pro pokročilejší z vás, kteří už jedno nebo více kol Whole30 v minulosti absolvovalo, protože pro úplné začátečníky je Whole30 samo o sobě náročné a omezující až dost. Jestli se ale chystáte na své čtvrté nebo páté kolo během několika let a cítíte že potřebujete trochu zvednout laťku, neváhejte přidat ke svému Whole30 svoje vlastní Plus.

Poznámka na konec: Whole30 Plus se rozhodně netýká úprav pravidel proti jejich podstatě! To znamená, že neexistuje nic jako Whole30 plus med, Whole30 s čokoládou nebo Whole30 se sklenkou vína v pátek večer! Pokud se chystáte ke svému běžnému Whole30 přidat více plusů, zvažte předem, jestli se množstvím dalších omezení nebo předsevzetí neodsoudíte spíše k neúspěchu, jestli je množství přidaných bonusů únosné. Mně osobně se často stává, že mám takzvaně příliš velké oči a místo abych dělala méně věcí lépe, snažím se dělat lepších věcí více. Selhání v jednom směru potom často vede k sabotáži těch dalších. Uvědomte si vždy dobře své možnosti a limity, ptejte se sami sebe nejen co chcete a po čem toužíte, ale také co všechno jste ochotni kvůli tomu udělat a obětovat. Méně je někdy více, zatímco více je prostě jen více.

 

Facebooktwittergoogle_pluspinterestFacebooktwittergoogle_pluspinterest

2 thoughts on “WHOLE30 Plus

  1. Vlasta Mlejnková

    Zajímavé, aniž bych to pojmenovala, mám už svá Whole+. Je to ranní jízda na rotopedu a pak protahovací cvičení. Večerní meditace a zákaz počítače před spaním. Plánování dne a dodržování plánu ~ protože, když je člověk v raně pozdním věku, musí být důsledný, aby byl fit. A práce, která těší, protože uspokojuje duši.
    Jinak zkusím v lednovém Whole vyřazení kávy, neboť patří k mým snídaňovým a poobědovým nutnostem. To, že si nemohu dávat smažené vejce nebo něco s ořechy jako poslední jídlo dne, jsem zjistila velice brzy. A vůbec, díky za Vaše podněty.

    1. Nina Post author

      Jé, dobrý den Vlastičko, ráda vás tu vidím :D Já poslední dva měsíce nejím lilkovité (rajčata v žádné podobě, papriky ani jako koření, brambory, bůůů) a moc mi to prospívá, vejce konzumuji minimálně a když už, tak bez větších problémů. Co mi dělá potíže jsou ořechy, když je jím víc jak dva dny za sebou, tak jsem samý pupínek. Kávovou eliminaci asi nechám na letní měsíce, kdy mi stejně příliš nechutná :)) Mějte krásný den a krásné Vánoce vám i Mlejnkovi :)

      Nina

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *